I klockbutiken står tiden aldrig stilla

På Frölunda Torg har Klockmaster Hansson i över fem decennier varit ett självklart inslag. Med en blandning av tradition och innovation har familjen bakom butiken lyckats möta både tidens gång och dess utmaningar.

Idag är det Annika Gärdebäck som driver verksamheten med samma energi och passion som hennes föräldrar en gång gjorde. I en intervju fylld av både nostalgi och framtidsvisioner berättar hon om en bransch som pendlar mellan tradition och innovation – och om att alltid sätta kunden i centrum.

Klockmaster Hansson logga

– Min pappa, Lars-Erik Dahl, var urmakare och började sin bana på Walter Linder på Linnégatan här i Göteborg. Han var en ovanlig urmakare för sin tid, en kombination av skicklig hantverkare och driven affärsman, berättar Annika med värme.

1974 köpte han Gösta Hanssons Ur på Frölunda Torg, och därmed påbörjades en familjehistoria som nu har sträckt sig över fem decennier. Under några år drev han både Walter Linder på Linnégatan och Gösta Hanssons Ur, men från 1976 fokuserade han helt på butiken på Frölunda Torg.

Annika Gärdebäck

Butiken blev snabbt en central del av familjens liv. Redan i högstadiet och gymnasiet började Annika jobba extra i butiken på helger och lov, samtidigt som hennes mamma, Gerd, skötte försäljning, bokföring och personalfrågor. Tillsammans skapade föräldrarna en verksamhet där både professionalism och familjär gemenskap stod i fokus, och Annika visste tidigt att hon en dag ville bli en del av det på riktigt.

Efter gymnasiet ville hon ändå prova på andra vägar. Hon läste ekonomi på Handelshögskolan och jobbade därefter på Saab och Volvo Finans. Men i början av 90-talet, när arbetsmarknaden blev tuffare, föreslog hennes pappa att hon skulle komma tillbaka till butiken och hjälpa till medan hon funderade på framtiden.

– Jag hade alltid älskat att möta människor och gillade den dynamik som fanns i företaget. Det tog inte lång tid innan jag insåg att det var här jag hörde hemma.

Hennes pappa Lars-Erik Dahl var något av en pionjär i branschen. Under 70-talet var han en av de första att satsa stort på batteridrivna klockor och valde att flytta verkstaden från butiken för att skapa mer utrymme för försäljning.

– Han gjorde alltid saker på sitt sätt, säger Annika med värme. Pappa hade en känsla för framtiden och vågade ta beslut som inte alla andra tog. När vi gick med i Klockmaster-kedjan i början av 90-talet var det för att han såg fördelarna med att vara en del av något större – bättre inköpsmöjligheter, försäkringar och den gemenskap som kedjan erbjöd.

Att vara en del av en kedja är fortfarande något Annika uppskattar. Fördelarna sträcker sig bortom ekonomiska aspekter.

– Det finns en styrka i att tillhöra en större grupp. Jag kan när som helst lyfta luren och ringa en annan handlare för att fråga om råd, vare sig det handlar om personalfrågor eller hyror. Vi har väldigt kul tillsammans, och jag känner en gemenskap med alla i branschen, även de som inte är med i Klockmaster.

Detaljhandeln har förändrats radikalt under de senaste trettio åren, inte minst med e-handelns framväxt. Annika beskriver hur kunderna idag är mycket mer pålästa än tidigare.

– I början av e-handelns tid var vi inte riktigt beredda på hur kunniga kunderna skulle vara. De läser på och vet vad de vill ha när de kommer in. Det gör att vi måste anstränga oss ännu mer för att skapa en upplevelse i butiken som gör att de väljer att köpa av oss och inte online. Det handlar om de mjuka värdena – relationer, trygghet och möjligheten att prova klockor i verkligheten.

Ett exempel är att många kunder idag är väldigt specifika kring urtavlans storlek, något som knappt var en diskussion tidigare.

– Förr sa man att en klocka var stor eller liten. Idag kommer kunder in och vet exakt vilken millimeter de vill ha, ofta efter att ha sett klockan online. Men det är också en del av vår styrka – vi kan guida dem rätt och visa hur klockan verkligen ser ut och känns.

Butiken har alltid hållit fast vid sin affärsidé: kvalitet, service och en tro på långsiktiga relationer.

– Vi säljer mycket på personlig kontakt och stabilitet. Det märks att vi varit på Frölunda Torg under lång tid. Många kunder säger att deras föräldrar eller morföräldrar köpt sina klockor här. Det är den bästa reklamen vi kan få – när nöjda kunder rekommenderar oss.

Trots att klockindustrin förändrats, med trender som smartklockor och sociala medier, håller butiken fast vid att bara jobba med originalprodukter och välkända varumärken.

– Det är viktigt att inte tulla på kvaliteten. Men vi måste också hänga med i trender. Just nu ser vi en ökning av klassiska, avskalade klockor med rena linjer, gärna i guld för kvinnor eller vintagestil för män.

Klockmaster Hansson

Annika berättar också om vikten av att ha ett brett sortiment.

– När vi tar in ett nytt märke måste det finnas en efterfrågan. Vi har inte tid att sälja in något som kunderna inte redan känner till.

Teknologin har blivit en allt större del av butikens vardag, från kassasystem till digital inventering.

– Vårt POS-system är väldigt enkelt att använda och integrerat med Solid Försäkringar, vilket gör det smidigt att erbjuda trygghet till kunden direkt vid köpet. Dessutom är det kopplat till vår webbutik, vilket ger en sömlös upplevelse.

När Annika blickar framåt ser hon både utmaningar och möjligheter.

– Det blir allt svårare att tjäna pengar när marginalerna krymper och hyrorna stiger. Men vi måste fortsätta vara effektiva och hålla fast vid det vi gör bra – kvalitet, service och det personliga mötet.

Samtidigt finns det oro för att fler producenter börjar sälja direkt till konsument.

– Utrymmet för mellanhänder krymper. Det är en utmaning för hela branschen.

Trots detta finns en stark optimism. För Annika handlar det om att vårda butikens historia samtidigt som man anpassar sig till framtiden.

– Det bästa med att driva en klockbutik är mötet med människor. Och att varje dag är olik den andra. Att jag får kombinera ekonomi, teknik och känslor – det är en kombination jag aldrig tröttnar på.

Erbjud försäkring direkt i kassan med Solid Försäkringar

Gör det enkelt för dina kunder att försäkra sina köp direkt vid betalning. Med vår smidiga integration med Solid Försäkringar kan du erbjuda trygghet och extra värde i butiken. Integrationen är färdig och enkel att använda – det är bara att aktivera och komma igång! Vill du veta mer? Fyll i formuläret så kontaktar vi dig!

Namn

E-post

Telefonnummer

Meddelande

Fler storys

Bagheera

Bagheera - en svensk klassiker. Sedan 1981.

Martin & Servera

"Vågintegrationen är helt avgörande för oss"

 Diller

Express Retail i samarbete med Northmill Bank