Sportshopen i Båstad – En plats för sport, gemenskap och passion

Sportshopen i Båstad har blivit en naturlig samlingsplats för lokal idrott, engagemang och rörelseglädje. För Johan Olmarker, eldsjälen bakom verksamheten, är butiken mycket mer än en plats för försäljning. Det är ett uttryck för hans livslånga passion för sport, människor – och att göra skillnad.

Syskonen Lotta och Johan Olmarker

Syskonen Lotta och Johan Olmarker

Johan växte upp i Båstad med tennis, basket och löpning som en naturlig del av vardagen. Redan i skolåren tog han sina första steg in i sportbranschen, då han började sommarjobba i den lokala Sportaffären i Båstad.

– Det var där jag hittade hem. Jag fick arbeta med något jag älskade – sport och möten med människor. Det kändes naturligt att jag skulle fortsätta med det, berättar Johan.

Johan på sportshopen

2003 tog Johan över Drivanshopen i Båstad. Han renoverade hela butiken och bytte namn till Sportshopen för att markera en ny start. Med en tydlig idé om att skapa något mer än en traditionell sporthandel, satte han kurs mot att bygga en butik med själ – en plats där personlig service och ett genuint intresse för idrott skulle stå i centrum.

För att rusta sig med rätt verktyg och kunskap valde Johan även att utbilda sig på IHM Business School inom ekonomi och marknadsföring.

– Jag ville kunna driva något på riktigt, inte bara utifrån en passion. Jag såg att utbildningen skulle ge mig grunden för att skapa något hållbart – något långsiktigt. Det gav mig de verktyg jag behövde för att kunna ta näsa steg, säger han.

Under en period drev Johan flera butiker: två i Båstad – varav en var en renodlad sommarbutik – och en filial hos Tabergsdalens Tennisklubb, där man drev en liten klubbshop. Mellan 2006 och 2008 var han dessutom delägare i Tennishopen i Göteborg, tillsammans med bröderna Gustafsson – varav en tog sig till världstoppen i tennis.

– Det var en intensiv tid. Tennishopen var en riktigt rolig satsning – vi brann för sporten och ville göra något riktigt bra. Men när jag blev pappa för första gången blev det för mycket. Jag sålde min andel och valde att fokusera på Båstad. Då försvann också butiken vid Tabergsklubben, som följde med i uppgörelsen med Tennishopen.

Med denna omstrukturering valde Johan att koncentrera verksamheten till Båstad – men viljan att utveckla fanns kvar. 2013 öppnade han en ny butik vid Entré Båstad och döpte samtidigt om butiken vid Drivans tennisanläggning till Tennisshopen – en renodlad tennisbutik.

– Det var en specialisering jag kände behövdes. Vi ville bli ännu vassare på tennis, särskilt med tanke på Båstads starka tennisprofil. Tennisshopen blev en nischad butik där vi kunde möta kunderna på djupet.

Samtidigt testade Johan att bredda verksamheten geografiskt med en outlet-butik i Löddeköpinge.

– Vi ville prova vingarna och se hur vårt koncept fungerade utanför Båstad. Det var lärorikt, men till slut valde vi att gå tillbaka till kärnan – att fokusera lokalt där vi kan vara närvarande där vår kunder finns.

Anpassning till nya tider

Med åren har marknaden förändrats, och Johan har tvingats anpassa sig till nya förutsättningar. Butiken vid Entré Båstad har minskats i storlek för att bättre motsvara kundflöden och köpbeteenden – ett beslut som speglar en medveten strategi.

– Vi har hela tiden försökt hitta rätt nivå – att hålla en storlek som funkar för oss året runt. Det viktiga är inte att vara störst, utan att vara bäst på det vi gör, och framför allt: att vara nära våra kunder, säger Johan.

I takt med digitaliseringen inom handeln har också diskussionen om e-handel och fysisk butik aktualiserats. Men Johan är tydlig med sin ståndpunkt:

– Vi tror stenhårt på den fysiska handeln – det personliga mötet, kunnandet, rådgivningen. Det är det som gör skillnad. E-handel har såklart sin plats, men i vår bransch, där rätt produkt och passform är avgörande, spelar mötet en avgörande roll.

För att lyckas i dagens detaljhandel krävs inte bara passion – utan även rätt systemstöd. Här spelar samarbetet med Express Retail en nyckelroll. Deras kassasystem ger Sportshopen den struktur och kontroll som krävs för att kunna jobba effektivt.

– Express Retail ger oss den överblick vi behöver – både över lagersaldo, försäljning och kunddata. Det är en jättetrygghet för oss. Dessutom har vi fått väldigt bra service och support från dem. Det gör stor skillnad när man har ett mindre team och snabbt behöver hjälp. Under åren har jag fått många förslag från andra leverantörer och även om priset kanske varit bättre så har de inte kunnat leverera den funktionalitet vi vill ha, förklarar Johan.

Johan håller i skor

Ett ideellt hjärta

Samtidigt som affärsmässigheten blivit allt viktigare, har det ideella engagemanget förblivit centralt. Johan är tydlig med att Sportshopen alltid varit mer än bara en försäljningsplats – det är en del av det lokala idrottslivet. Butiken samarbetar med flera föreningar, ofta utan formella avtal.

– Det bygger på relationer. Vi hjälper till med material, sponsring eller råd när det behövs. Det är inte alltid det syns direkt på sista raden – men det bygger förtroende. Och det är det vi tror på, säger Johan.

Evenemang som Sylvesterloppet har butiken stöttat i många år, och spontanidrott för unga är något Johan brinner särskilt för.

– Vi vill vara med där det gör nytta. Får vi höra att en förening saknar matchställ eller att någon vill dra igång en löpargrupp för barn – då försöker vi bidra. Det är en grund i vår filosofi.

Utöver relationen till privatkunder har Johan byggt upp en stark närvaro bland klubbar och företag, där flexibilitet och förtroende står i centrum. Sportshopen erbjuder allt från klubbkläder och koner till bollar och annan utrustning – men gör det helt utan att binda upp klubbarna med avtal.

– Vi jobbar helt avtalslöst – vilket är ovanligt i vår bransch. Många konkurrenter, särskilt större kedjor, skriver fleråriga avtal ofta kopplade till varumärken som exempelvis Adidas eller Select. Jag avskyr avtal i alla dess former utom när det är absolut nödvändigt. I våra samarbeten så ska det vara fritt och frivilligt. Våra kunder kan lämna oss när som helst – men målet är att de inte ska vilja det, för att vi är bäst på både pris och service,säger Johan.

Det här sättet att arbeta har blivit en unik styrka för Sportshopen. Samarbetet formas utifrån varje klubbs behov: vilken kollektion de vill ha, vilket varumärke som passar dem bäst – utan några måsten eller begränsningar.

– Vi dansar i och för sig på en skör tråd, absolut. Men det håller oss också på tårna. Vi måste hela tiden prestera till 110 %. Det finns ingen trygghet i avtal, bara i kundens upplevelse av oss. Och det är precis så jag vill ha det.

Den här inställningen genomsyrar också relationen till privatkunder. Johan betonar att det är viktigt att alltid försöka hjälpa kunden – oavsett vad de söker.

– Om någon vill ha något som vi inte har i sortimentet – säg en slägga, ett spjut eller längdskidor – då ska vi kunna beställa hem det. Det är en självklarhet för mig. Kunden kommer in med en halvöppen plånbok. Det är vårt jobb att ta hand om den möjligheten på bästa sätt.

Nu får Johan ibland backa bandet och tänka på tiden då han stod i butiken varje dag. Han minns särskilt de små ögonblicken som bekräftade att han gjort något rätt.

– Jag minns när jag hade sålt ett par löparskor till en kund, och senare träffade jag honom i kön på ICA. Han sa att skon var så skön, och att jag hade haft rätt om modellen – trots att han alltid använt en annan tidigare. Sådana stunder, när man känner att man verkligen hjälpt någon. Det är häftigt.

Även om Johan inte är i butiken lika ofta idag, får han återkoppling på andra sätt – inte minst genom personalen.

– Nu händer det att folk jag träffar på stan säger saker som ”Robban i butiken är en riktig guldklimp – han är så duktig”. Det gör mig otroligt stolt. Jag lever inte på bekräftelse, men det är väldigt skönt att få den och särskilt när någon annan har gjort något bra i butiken. Det är kvitton på att vi tillsammans gör något rätt.

För Johan är det helheten som gör det värt att fortsätta – inte vinstmarginalerna.

– I slutändan handlar det såklart om att sälja grejer, men för mig handlar det mest om att hjälpa kunder och att vi ska vara så bra som möjligt på det vi gör. När jag får höra att personalen gör ett fantastiskt jobb, då känns det som att vi verkligen lyckas.

Det är också något mer personligt som driver honom idag – framtidstron och familjebandet.

– Nu är min son på väg in i verksamheten, och det känns otroligt kul. Det ger mig extra motivation. Och skulle han inte vilja ta över så är det helt okej. Men det visar att vi har byggt något hållbart. Hade det här bara handlat om pengar hade jag sålt butiken för tio år sedan. Men det har det aldrig gjort.

Johan på sportshopen

En familjesatsning

Sedan några år tillbaka jobbar Johan heltid på Wilson, men engagemanget i Sportshopen är fortsatt starkt. Verksamheten drivs idag tillsammans med hans syster Lotta Olmarker, som har ett stort hjärta för butiken och ett driv att utveckla den vidare. Lotta är dessutom en av få heltidsanställda på Arena Båstad, som bland annat driver tennisturneringen Nordea Open.

– Att ha Lotta vid rodret är en enorm trygghet. Hon är inte bara engagerad, hon har fingertoppskänsla och vet hur vi vill ha det. Det är en riktig familjeinsats, säger Johan.

Framtidsvisionen är tydlig: Sportshopen ska fortsätta vara relevant, lokal och personlig. Inte störst – men närmast.

– Det handlar om relationer. I en tid där allt blir mer automatiserat och digitalt, är det viktigare än någonsin att se människan. Vår butik ska vara en plats där man blir sedd och förstådd – och där idrotten alltid står i centrum. Om du hade frågat mig för 10 år sedan hade jag varit lite mer bekymrad när handelskartan ritades om och det var mer e-handelsfokus. Jag upplever att människor har börjat värna lite mer om småskalighet och orten de bor i. Så är det i alla fall i Båstad.

Intervjuer med handlare

Annika Gärdebäck

I klockbutiken står tiden aldrig stilla

JV store

Från Trollhättan till Varberg och Borås

Bagheera

Bagheera - en svensk klassiker. Sedan 1981.

Hur fungerar vår butikskassa i praktiken?

Boka en demo med oss för en detaljerad genomgång av vårt POS- och backoffice-system. Under demonstrationen visar vi hur du hanterar rabatter, kampanjer och anpassar butikskassan efter dina behov. Du får möjlighet att ställa frågor och se systemet i praktiken. Fyll i dina uppgifter nedan, så kontaktar vi dig för att boka en tid.

Namn

E-post

Telefonnummer

Företag

Meddelande