Vellingeblomman bygger något människor vill återvända till – inte bara besöka en gång

Det som i dag är ett av Sveriges mest besökta upplevelsevaruhus började med en tomatodling under 1970-talet. När kunderna började fråga om de kunde handla direkt från gården istället för på torget, öppnades en liten butik. Det som då var ett litet försäljningsbord i en lada har i dag vuxit till ett varuhus på 12 000 kvadratmeter – fyllt av växter, säsongsutställningar, mat, miljöer och upplevelser. I dag leds den dagliga verksamheten av Erik Bengtsson, som har arbetat på Vellingeblomman i över 20 år och varit varuhuschef i mer än ett decennium.

Caroline Nilsson

Varuhuschef Erik Bengtsson och ägare Dan Tedestål

Caroline Nilsson

Erik Bengtsson var i övre tonåren när han fick anställning på Vellingeblomman. Med ett brinnande intresse för växter och en utbildning som trädgårdshandläggare i bagaget fann han snabbt sin plats i verksamheten – en plats han sedan dess aldrig riktigt lämnat.

– Jag började här för att jag älskade trädgård och växter, men ganska snabbt blev det något mer än ett jobb. Det finns en speciell energi här – vi bygger något som folk vill vara en del av. Det är svårt att hitta någon annan plats där växter, miljö och upplevelser flätas samman på det här sättet.

Bakom Vellingeblomman står Dan Tedestål, som tog över sin familjs gård på 70-talet. Det var han som började sälja tomater på torget, och det var han som lyssnade när kunderna bad om att få handla direkt på plats. En liten gårdsbutik växte fram – och Dan insåg tidigt att det fanns potential för något större än en traditionell handelsträdgård och 1981 slog Vellingeblomman upp portarna.

– Dan har varit otroligt viktig. Det är hans vision som format hela verksamheten. Han nöjer sig aldrig med det självklara utan kommer alltid med nya idéer och projekt. När något är nytt säger han snarare: ”Det måste vi prova” eller ”Det där ska vi testa”. Han är alltid redo att bygga och satsa stort.

I mitten av 90-talet började Dan experimentera med säsongsutställningar – något som kom att prägla Vellingeblomman och gör det än idag. Jul blev det första stora temat, och i dag är julutställningen en självklar tradition för tusentals besökare varje år. Halloweenutställningen är ett annat exempel – med Europas största spöktunnel – liksom påsk, och sommarens Fantasy garden, som lanserades 2016 för att fylla den annars lugna sommarsäsongen.

– Fantasy garden blev vårt sätt att förlänga säsongen. Sommaren är annars lite svårare i vår bransch. Genom att skapa en fantasivärld för barn och vuxna lyckades vi göra något som lockar hela familjer hit under semestern. Den är verkligen uppskattad.

Kärnan i Vellingeblommans koncept är att människor ska vilja komma tillbaka – flera gånger om året. Det handlar om att skapa förändring, känsla och förväntan.

– Vi bygger om hela tiden. Det är nya miljöer, nya teman. Det gör att folk blir nyfikna, vill komma igen. Det är det vi vill. Inte bara ett inköp – utan ett besök man minns.

Men det stannar inte vid upplevelser. Personlig service och kompetens är avgörande. I en tid där mycket flyttar online har Vellingeblomman satsat på det fysiska mötet.

– Växter är levande. De kräver omsorg, rätt miljö och kunskap. Därför har vi utbildad personal – många är trädgårdsingenjörer eller har annan relevant bakgrund. Det märks att kunderna uppskattar det. Det är också något man inte får på nätet – ett samtal, tips, eller någon som kan se en planta och säga vad den behöver.

För Erik är det också viktigt att teamet får frihet att vara kreativa. Det är något han själv lärt sig med tiden.

– Jag har insett att jag inte behöver kontrollera allt. Tvärtom – när jag ger ansvar till personalen så händer det något. Vi har så många duktiga, idérika människor här. Min roll blir att stötta och lita på dem. Då blir resultatet både bättre och roligare.

För att möta verksamhetens ständiga förändringar har Vellingeblomman tillsammans med Express Retail utvecklat sitt kassasystem med kundunik funktionalitet. Genom specialbyggda backoffice-lösningar förenklas administrativa uppgifter och systemet utvecklas löpande för att följa butikens behov.

Caroline Nilsson
Caroline Nilsson

Det händer mycket bakom kulisserna när säsonger och teman byts ut, och butiken byggs om. Det ställer höga krav på att både system och arbetsrutiner snabbt kan anpassas efter förändringarna, för att allt ska flyta på.

När butiken byter säsong, sätter upp nya teman och bygger om ytor, pågår ett ständigt arbete i bakom kulisserna. Det kräver att både tekniska system och arbetsrutiner snabbt kan anpassas för att allt ska flyta på smidigt och personalen kunna arbeta effektivt trots förändringarna.

– Det är inte som att driva en vanlig butik. Här flyttas hyllor, teman byts ut, växter planteras om och nya produktytor skapas. Det påverkar allt, säger Erik Bengtsson.

Att få in ny personal är också en utmaning när verksamheten hela tiden utvecklas.

– Det är mycket att ta in – både vad gäller produkterna och hur butiken förändras under året. Då måste rutinerna vara tydliga och tekniken enkel att förstå. Det är avgörande för att nya medarbetare snabbt ska komma in i arbetet.

Att ligga steget före trenderna är ytterligare en del i framgången. Genom tät kontakt med holländska leverantörer har Vellingeblomman ofta nyheter på plats innan andra ens hunnit beställa.

– Holland ligger ofta två år före Sverige när det gäller trender. Det ger oss möjlighet att testa nytt tidigt. Samtidigt försöker vi samarbeta med lokala odlare, särskilt kring matvaror, pumpor och pelargoner.

Trots all teknikutveckling är Erik trygg i att deras modell håller – just för att den inte går att ersätta digitalt.

– Människor vill ha riktiga upplevelser. De vill se, känna och fråga. Vi bygger något som engagerar både barnfamiljer, trädgårdsälskare och nyfikna besökare. Det är inte något man klickar hem på fem minuter. Och det tror jag bara kommer bli viktigare framöver.

När han tänker på vad han är mest stolt över är det inte försäljningssiffror som först kommer upp – utan känslan som skapas hos besökarna.

– Jag älskar verkligen halloweenutställningen. Att se barnens ögon lysa upp – först rädsla, sen skratt. Det är ren glädje. Då vet man att det vi gör fungerar. Och det känns i hjärtat.

Caroline Nilsson

Intervjuer med handlare

Annika Gärdebäck

I klockbutiken står tiden aldrig stilla

JV store

Från Trollhättan till Varberg och Borås

Bagheera

Bagheera - en svensk klassiker. Sedan 1981.

Hur fungerar vår butikskassa i praktiken?

Boka en demo med oss för en detaljerad genomgång av vårt POS- och backoffice-system. Under demonstrationen visar vi hur du hanterar rabatter, kampanjer och anpassar butikskassan efter dina behov. Du får möjlighet att ställa frågor och se systemet i praktiken. Fyll i dina uppgifter nedan, så kontaktar vi dig för att boka en tid.

Namn

E-post

Telefonnummer

Meddelande

Företag